Mini

Legendarni automobili: Mini Morris

Junaka obično znamo po njegovim djelima. Premda je obično riječ o osobama dojmljiva stava i moći, ima i slučajeva kad junakom postane netko čija su djela tako velika da ni skroman izgled više nije naročito važan. Upravo ćemo takvu jednu legendu predstaviti u ovom broju.

Velika Britanija – kolijevka automobilizma

Velika Britanija − čija je moć dugo potjecala od golemog carstva kojim je vladala − stoljećima je bila svjetska sila koja se nametnula kao predvodnik u stvaranju izvanrednih tehničkih postignuća. Kako znamo, brojni su strojevi, materijali, tehnologije i tehnička rješenja izumljeni i prvi put uporabljeni baš u Velikoj Britaniji. A ako nešto i nije bilo izumljeno u Velikoj Britaniji, tu su ga obično poboljšali, preuredili ili bolje prilagodili svojoj namjeni. Zanimanje za najnovije tehnologije promicali su i država i industrijalci.

Tako su početkom 20. stoljeća te u razdoblju između dvaju svjetskih ratova neki proizvodi, koje se u drugim europskim zemljama smatralo luksuznim, postajali sve dostupniji većem broju britanskog stanovništva. Čak je i putovanje zrakoplovima u nekoj mjeri postalo dostupno i onima koji se nisu razmetali novcem, baš kao i automobili koje si više nisu mogli priuštiti samo najbogatiji − sve više proizvođača nudilo je sve više modela, a među njima i one koje je mogao kupiti i srednji sloj stanovništva.

Alec Issigonis pokraj Minija, njegove najuspješnije kreacije.
Alec Issigonis pokraj Minija, njegove najuspješnije kreacije.

Početkom 1930-ih počeo se isticati mladi inženjer, koji je na glas došao ponajprije zbog svojih jedinstvenih rješenja namijenjenih trkaćim vozilima. Bio je to Alexander (Alec) Issigonis, podrijetlom iz obitelji grčkog industrijalca koji je živio u turskom gradu Smirni (Izmiru) i tu gradio željezničke pruge.

Issigonis je tridesetih i četrdesetih godina prošlog stoljeća u Humberu, Austinu i Morrisu radio na brojnim projektima, a u razdoblju poslije Drugoga svjetskog rata usredotočio se na razvitak ekonomičnih, ali tehnički vrlo profinjenih automobila.

Prve godine poslije Drugoga svjetskog rata nisu Velikoj Britaniji donijele toliko željeno blagostanje, a istodobno su se vodile teške borbe za zadržavanje vlasti u kolonijama. Sueska kriza, započeta 1956., jako je pogodila Britaniju, ali i Europu u cjelini. Egipćani su zaustavili pomorski promet kroz Sueski kanal i tako prekinuli dobavu nafte s Arapskog poluotoka, pa se jedanaest godina poslije završetka Drugoga svjetskog rata započelo drastičnom racionalizacijom potrošnje goriva. Za razliku od SAD, Europa je bila dobro pripremljena: u Njemačkoj su se dobro prodavali minijaturni automobili s motorima motocikla, u Italiji su konstruirani modeli s motorima male zapremnine, u Francuskoj je predstavljen vladao Citroёn 2CV, a i Velika Britanija imat će odgovor na to…

Austin Seven bio je simbol britanskog duha između dva svjetska rata, namijenjen sve većem broju stanovnika Velike Britanije. Preživio je i veliku gospodarsku krizu, jer se proizvodio od 1922. do 1939. Obilježavale su ga jednostavna konstrukcija i samo najnužnija oprema za sigurnu, ekonomičnu i pouzdanu vožnju. Poslužio je kao osnovica za brojna vozila, među njima i dostavna. Pod licencijskim ugovorima proizvodio se u nekoliko zemalja, a i prvi BMW-ov automobil zapravo je bio licencni Austin Seven…

Morris Mini Minors
Morris Mini Minors

Morris Minor bio je predstavnik ekonomičnog automobila namijenjenog srednjem sloju britanskog stanovništva, a osmislio ga je Alec Issigonis. Proizvodio se vrlo dugo, od 1948. do 1972., a bio je pravo utjelovljenje britanskog konzervativnog duha. Ukupno je proizvedeno više od 1,3 milijuna vozila tog tipa, a posljednje su se u proizvodnji zadržale komercijalne inačice, otprilike tri godina pošto je iz tvornice u Cowleyju izišlo posljednje putničko vozilo tog tipa.

Specifikacije za konstrukciju novog automobila namijenjenog svima tvrtke British Motor Corporation osmišljene su 1956. kao posljedica Sueske krize, a vrlo su strogo navodile ciljeve: karoseriju koja će pristajati u pravokutnik dimenzija 10 stopa (otprilike 3 metra) x 4 stope (otprilike 1,2 m), opremljenu motorom koji već proizvodi BMC i s dovoljno prostora za četvero putnika i njihovu najnužniju prtljagu.

Dizajn

U godinama poslije Drugoga svjetskog rata, u Velikoj Britaniji obilježenih naporima da se gospodarstvo oporavi od ratnih razaranja, proizvođači malih automobila nisu mogli opstati zasebno, pa je započeo vrlo opsežan proces udruživanja. Tvrtka Austin Motor Corporation udružila se s tvrtkom Morris Motors, svarajući nov konzorcij: British Motor Corporation (BMC). Bit će to prvi britanski proizvođač automobila koji će učinkovito reagirati na nedavno uvedena ograničenja potrošnje goriva. Za razvitak novog automobila zadužili su osobu koja se pokazala vrlo inventivnom, ali i razumnom: bio je to Alec Issigonis.

Legenda kaže da je Issigonis novi automobil skicirao u restoranu, na papirnatom ubrusu. U svakom slučaju, njegov je tim bio baš kakav je trebao biti i njihov automobil, malen i učinkovit.

Dizajn Paul Smith, 1999. za Minijev 40. rođendan

Zamisli

Samo je sedam mjeseci prošlo od prvih skica do izrade prvih prototipova. Novi je projekt postupno dobio prave obrise: Issigonis je napustio minimalizam njemačkih modela pa je Britancima želio ponuditi „pravi” automobil. I zato su od najveće važnosti bili ljudi koji će se voziti u novom automobilu, a dovoljno je prostora u kabini za njih imalo prednost pred svakim drugim dijelom vozila.

Rješenja su bila jednostavna i domišljata: motor, premda preuzet od Morrisa Minor u kojem je bio postavljen uzdužno, sad je smješten poprečno, a sa svojim je mjenjačem dijelio i spremnik ulja. Zadržan je ventilator za hlađenje motora, a hladnjak i svi potrebni pomoćni agregati postavljeni su izravno na motor kako bi se olakšala montaža i servisiranje. Također, hladnjak postavljen sa strane motora omogućio je smanjivanje motornog odjeljka, a konveksni poklopac motora nudio je bolja aerodinamična obilježja. U svim automobilima do tada putnicima su jako smetala kućišta kotača koja su prodirala duboko u kabinu. Rješenje za to bili su mali kotači, pa je zato bilo više mjesta za putnike. To su samo neka od rješenja koja se i danas rabe pri konstrukciji malih i srednje velikih automobila.

Rođen zbog uvođenja strogih gospodarskih mjera, Mini će živjeti mnogo godina, ponajprije zbog oblika nametnutog praktičnim zamislima. Pokušaji da ga se preoblikuje nisu davali očekivane rezultate, pa se uvijek vraćalo originalnom obliku iz 1959.

U trenutku predstavljanja 26. kolovoza 1959. Mini je nosio ime Austin Seven (kao podsjetnik na stari model omiljen u međuratnom razdoblju) ili Morris Mini Minor. Bile su to dvije marke tvrtke British Motor Corporation.

Vezane novosti