Izvor: Internet
Kratica GTI već gotovo pet desetljeća slovi kao mjerilo sportskog kompaktnog automobila. Prvi je Golf GTI na tržište lansiran 1976. g., čime je sportska vožnja dobila svoju demokratiziranu inačicu. Prvi model bio opremljen svim onim značajkama koje ga i danas čine jedinstvenim: snažnim motorom, izravnim upravljačem, agilnim podvozjem, malom masom, jedinstvenim dizajnom, sportskim sjedalima…
No, razvoj prvog Golfa GTI bila je tajna misija u okviru koje je planirana proizvodnja od tek 5.000 primjeraka. Ipak, već odavno je ukupna proizvodna naklada svih Golfova GTI modela premašila prag od dva milijuna, upravo stoga, prilikom obilježavanja četrdesete obljetnice predstavljalo je dovoljan razlog za pojavu Golfa GTI kakav do tada još nije postojao: limitirano posebno izdanje Clubsport S – jednog od najjačih vozila s pogonom na prednje kotače. Točnije, 310 KS i novi vozni postroj koji je usklađen na oštrim zavojima trkaće staze Nürburgring.
Prije svega prisjetimo se malo samih početaka ovog legendarnog sportskog kompakta.
Šestorica inženjera stvaraju 1974. tajni plan za razvijanje “sportskog Golfa”. Projekt prolazi sve administrativne stadije, a danas se više ne može jednoznačno odrediti kojeg je dana te 1976. godine napravljen prvi GTI. Činjenica je da je sa svojih 110 KS i najvećom brzinom od 182 km/h snažno uzburkao svijet kompaktnih, ali i luksuznijih sportskih automobila postavivši temelje Hot-hatch ideji koja će u narednim desetljećima dobiti ogroman zamah. Već je prva generacija Golfa GTI imala svoje posebno izdanje – premijeru je 1983. imao model Pirelli GTI.sadašnjih sedam generacija Volkswagen Golfa GTI: 1976. – 2012.
Volkswagen Golf II GTI (1984.-1990.)
Volkswagen Golf II GTI 16V (1986.)
Genijalan strateški podvig uslijedio je godinu dana nakon izvedbe Pirelli, s Golfom GTI II. On je zadržao snagu od 112 KS te se konceptom nadovezao na putanju prve generacije, s jednakim karakterističnim značajkama. Na taj je način novopridošlica postao klasik. Iste je godine snaga smanjena na 107 KS zbog uvođenja katalizatora, no Volkswagen će 1986. kompenzirati taj gubitak novim 16V motorom, koji se sa 129 KS i katalizatorom nadovezuje na agilnost prvog GTI-ja. Godine 1990. snaga Golfa GTI se zahvaljujući G-punjaču penje na 160 KS.
Volkswagen Golf III GTI (1991.-1997.)
Volkswagen Golf III GTI Edition 20 (1996.)
Volkswagen 1991. godine prenosi sve, sada već proslavljene značajke modela GTI na treću generaciju. Godinu dana kasnije snaga se s novim motorom s četiri ventila po cilindru penje na 150 KS. Također, turbodizelska verzija (TDI) 1996. upotpunjuje ponudu GTI-ja sa 110 KS. Tako će se, nakon nekoliko godina, benzinski i dizelski motori podijeliti na izvedbe oznake GTI i GTD. Te 1996. godine također se na tržište lansira jubilarni model 20 Jahre GTI (20 godina GTI-ja). Ova je posebna izvedba napravljena u 1.000 primjeraka, a odlikovala se posebnim uzorkom na prednjim sprostkim sjedalima koja je isporučio Recaro te 16-colnim naplacima BBS.
Volkswagen Golf IV GTI (1998.-2003.); Volkswagen Golf IV GTI Edition 25 (2001.)
Nastup četvrte generacije Golfa GTI, uvedene 1998, poprilično je bio suzdržan. Ipak, tehnički gledano, Golf GTI IV sa 150 KS je automobil koji svojom agilnošću i kvalitetom konkurente ostavlja daleko iza sebe. Benzinski motori, sada 4- i 5-cilindrični postižu snagu i do 170 KS, a dizelski do 130 KS. Posebni model 25 Jahre GTI sa snagom od 180 KS, zahvaljujući prednabijanju, uvodi ovu sportsku ikonu 2001. godine u njezinu novu renesansu.
Volkswagen Golf V GTI (2004.-2008.)
Peta generacija Golfa GTI izlazi 2004. g. Mk5 imao je veće modifikacije ovjesa i šasije te mu je povećan volumen prtljažnika za 20 l, a time i povećanu dužinu u odnosu na prethodni model. 2,0-litreni motor s turbopunjenim, stratificiranim ubrizgavanjem goriva (FSI) snage 200-240 KS (147-177 kW) pri 6000 o/min i 280 N⋅m okretnog momenta sa 6-stupanjskim ručnim ili 6-stupanjskim DSG mjenjačem. Ukratko Golf V značajna je prekretnica u dizajnu čiji su tragovi prisutni u kasnijem razvoju modela i najomiljeniji model kupaca.
Volkswagen Golf VI GTI Edition 35 (2011.); Volkswagen Golf VI GTI (2009.-2011.)
Sa šestom se generacijom 2009. godine pojavljuje Golf GTI koji s elektroničkom blokadom diferencijala (XDS) nanovo definira temu trakcije. To je GTI koji sada raspolaže s 210 KS i pruža još više zabave. Također, to je GTI koji s nanovo koncipiranim ispušnim sustavom nudi itekako čujnu dinamiku, a po prvi put ga se može kupiti i kao kabriolet. Kruna ove generacije svjetlo će dana ugledati 2011, povodom 35. rođendana kao Golf GTI Edition 35 s motorom snage od 235 KS.
Volkswagen Golf VII GTI Clubsport (2015.); Volkswagen Golf VII GTI (2012.)
Sedma generacija Golfa GTI u 2012. je godinu dojurila u dvije izvedbe. Osnovna razvija 220 KS, a Golf GTI Performance raspolaže s 230 KS te je opremljen novom blokadom diferencijala na prednjoj osovini. Na temelju tog modela predstavljen je Golf GTI Clubsport, koji pomoću funkcije Boost razvija i do 290 KS. Konačno, posebno izdanje – Golf GTI Clubsport S, koje je predstavljeno na Wörtherseeu, s 310 KS i proizvodnjom ograničenom na 400 primjeraka predstavlja novu, još višu stepenicu u ovoj priči o uspjehu.
Novi Golf GTI 380 posljednja je edicija standardno opremljena za GTI izvedbu s ručnim mjenjačem koja će biti dostupna tijekom 2024. g., kojom se obilježava završetak proizvodnje ručne izvedbe 6 stupanjskog mjenjača u Golfu GTI.
Prepoznatljivi detalji dizajna uključuju 19-inčne sjajno crne aluminijske naplatke s više krakova, kao i sjajno crni krov te poklopce retrovizora uz ekskluzivnu grafitno sivu metalik boju.
Naziv “380” dolazi od internog koda modela Mk8.
U koliko želite kultnog oldtimera u svojoj garaži nabavka ovog modela je idealna u koliko ste dovoljno mladi da ga sačuvate za sebe u narednih 30 godina ili ga ostavite u nasljedstvo unucima jer će serija Mk8 imati veliku povjesnu vrijednost kao posljednji benzinac s ručnim mjenjaćem u VW Golf GTI 47 godišnjoj tradiciji.