TRACTION AVANT – 85 godina avangarde na kotačima

TRACTION AVANT:

Časopis «Le Journal» napisao je 19. travnja 1934.godine: «Traction Avant je tako nov, tako odvažan, tako bogat sa originalnim rješenjima, tako drugačiji od svega što je napravljeno do te mjere da zaslužuje epitet senzacionalnosti».

Nakon pada burze u Wall Streetu 1929. godine Citroen se našao u financijskim problemima. Ipak, u takvoj prilično neobećavajućoj situaciji Citroen uspijeva rekonstruirati tvornice za izradu posve nove serije modela. No kriza je preduboka i Citroen zapada u još veće dugove. Tada se pojavljuje financijski snažan gumarski div Michelin s kojim počinje izrada nove serije modela potpuno drugačijih od svega tada poznatog: aerodinamičan oblik, samostojeća jednodijelna karoserija, ovjes na torzijskim polugama, hidraulična kočnica, ventili u glavi motora, upravljač s nazubljenom letvom i, naravno, novi princip pogona na prednje kotače. Možda je i najvažnija osobina modela Traction Avant Type 7 bila to što je bio čak 20 cm niži od svojih prethodnika što mu je, uz prednji pogon, jamčilo izvrsnu upravljivost.

I s osam cilindara

Citroen Traction Avant predstavljen je novinarima na salonu automobila u Parizu 18.travnja1934. godine. U početku se automobil opremao 1303 cm3 motorom od 32 KS (dovoljno za 95 km/h) no taj je «premijerni» model imao i podosta sitnih problema. Iste godine dolazi puno bolja verzija s 1529 cm3, odnosno 1911 cm3 (model 7S postizao je 110 km/h). Automobil tada dobiva ime 11CV, a ime Traction Avant postaje poznato širom svijeta. Uz tek minimalne izmjene automobil ostaje u produkciji sve do 1957. godine. Iste godine kada je počela proizvodnja, dakle 1934, Citroen predstavlja nekoliko famoznih prototipova s osmerocilindričnim motorom –22CV. Troje je bilo prikazano na auto salonu u Parizu no otada im se gubi svaki trag.

“Kraljica ceste“ omiljena i kod gangstera

Početkom 1939. godine predstavljen je 11CV Commerciale s dugačkim međuosovinskim razmakom. Osim njega Citroen predstavlja i Traction Avant 15/Six koji je uz maksimalnu brzinu od 130 km/h bio poznat i po zadivljujućim voznim osobinama. Njegov šesterocilindrični motor od 2867 ccm priskrbio mu je nadimak «Reine de la Route», odnosno «Kraljica ceste». Kako je i podzemlje voljelo ovaj specijalno brz automobil Traction Avant uskoro postaje poznat kao «Gangster Limousine». Policijski četverocilindrični automobili teško su se mogli nositi s gangsterima u Tractionima.

U službi SS-a ali i Pokreta otpora

Tijekom Drugog svjetskog rata produkcija je zaustavljena. Traction Avante zbog svoje fantastične pouzdanosti ubrzo uzimaju njemačke okupacijske snage kao i suprotstavljene im snage francuskog pokreta otpora. Nakon rata produkcija većine predratnih modela ponovno je zaživjela, no tek u limitiranoj seriji. Kupci, osobito bogati, i dalje su ga voljeli. Većina modela je isporučivana u crnoj boji i kao takvog ga je većina ljudi zapamtila. Nažalost, nakon rata više nikada nije probuđena izrada Tractiona u Cabriolet i Coupe formi, no bez obzira na nove nadolazeće modele posljednji 11CV Familiale sišao je s proizvodne trake 25. srpnja 1957. godine.

Traction je postavio standard

Od 1934. do 1957. godine proizvedeno je 753.123 primjerka modela Traction Avant. Kao princip arhitekture vozila, Traction je krenuo u osvajanje svijeta. Naime, od 1934. godine do danas, većina svjetskih proizvođača, s manje ili više zakašnjenja, slijedili su postavljeni put nadograđujući na njihov način prednji pogon.

Crash test na Citroenov način

Tijekom auto salona u Parizu 1934. godine Citroen je javnosti prikazao film na kojem se mogao vidjeti novo predstavljeni Traction Avant kako pada s ruba osam metarske litice. Automobil je «sletio» na nos, nakon čega biva ponovno bačen s iste litice – naravno, ponovno slijeće na nos i nakon prevrtanja se zaustavlja na kotačima. Bilanca: potrgan je samo jedan prozor, a sva se vrata otvaraju i zatvaraju. Automobil na kraju odlazi vlastitim pogonom!

Vezane novosti